,,Jeśli któregoś dnia ktoś zarzuci Ci, że Twoja praca nie jest profesjonalna powiedz sobie, że Arkę Noego zbudowali amatorzy, a Titanic'a profesjonaliści ... .,,


,,WYSZŁO TROCHĘ INACZEJ NIŻ MYŚLAŁEM ALE ZAWSZE WYSZŁO.,,

(A.A. Milne - ,,Kubuś Puchatek,,)

sobota, 19 października 2019

Inspiracja czy kopia - oto jest pytanie ......

Poprzedni post zakończyłam takim zdaniem - ,,Mam nadzieję, że ... sobie przypomnę bo nie chcę by ktoś mi zarzucił, że jego kartkę skopiowałam.,,
Ostatnio w sieci (a konkretnie na Fb) znowu afera wybuchła. Kilka osób w tej sprawie się już wypowiedziało więc nie będę się o tym rozpisywać. Wklejam filmik ,,Czy to nadal inspiracja czy już kopia?,, gdzie Kasia wyjaśni o co w tym wszystkim chodzi. 


Warto posłuchać. Popieram to co Kasie powiedziała! 

Jest taka różnorodność kartek, albumów i innych prac, że robiąc coś możemy być oskarżeni o kradzież pomysłu chociaż wcale tego nie zrobiliśmy.
W tym przypadku możemy spać spokojnie ... to ,,gotowce,, z bloczków (4 zł z groszami za sztukę) w Actionie kupionych.


Spać spokojnie możemy kiedy robimy kartkę wg mapki (pokazując oczywiście mapkę) czy kiedy liftujemy czyjąś kartkę np. w wyzwaniu (oczywiście dajemy link do wyzwania). Jeżeli nas czyjaś praca zachwyci, a jest możliwość zapytać o zgodę na zrobienie takowej, śmiało pytajmy. Jeżeli trudno znaleźć autora linkujmy skąd zaczerpnęliśmy pomysł. 
Podoba nam się to zróbmy ale koniecznie podlinkujmy!
Czy gdyby każdy uczciwie przestrzegał pewnych reguł nie byłoby ,,walki,, o prawa autorskie?
Też by była bo autorów podobnego pomysłu na ,,coś tam,, może być przecież kilku. Nawet w tym samym czasie mogą to samo  wymyślić ... zdolnych twórców w świecie wielu :)
Podam trzy przykłady z przeszłości.

1.Wykorzystanie pewnych materiałów na kartkach. Dziewczyna dawno temu wręcz awanturowała się na pewnej grupie czy na forum (nie pamiętam), że to ona wpadła na pomysł wykorzystania na kartkach siatki budowlanej. Nie pomyślała, że w tym samym czasie kilka osób mogło na ten sam pomysł wpaść. Siatkę budowlaną używałam na kartkach dużo, dużo wcześniej (chyba już w 2005) i wcale nie twierdzę, że ja to wymyśliłam :)


2.Kartka z wywiniętym rogiem papieru ..... takie kartki widziałam wcześniej na stronkach rosyjskich kiedy u nas któraś z dziewczyn miała pretensje do innej, że skopiowała jej pomysł. Rosjanki czy Ukrainki są wyjątkowo twórcze, na ich stronkach można znaleźć mnóstwo inspiracji. Na wywinięcie rogu kartki i przyklejenie tam kwiatów może w tym samym czasie kilka osób wpaść i każda powie ,,to mój pomysł,, ... będą miały rację ale ... :)
Moja stara kartka z wywiniętym rogiem ... inspiracją była kartka Olgi (dałam oczywiście link skąd wzięłam pomysł).


3.Tej ,,awantury,, dobrze nie pamiętam ale od tamtej pory takich kwiatów składających się z mnóstwa małych kwiatuszków, płateczków, listeczków czy serduszek staram się nie robić. Czy na taki pomysł może kilka osób wpaść? Może ale nie wszystkie będą krzyczeć ,,to JA wymyśliłam,,!


Kilka moich prac też było powielane - to nic, że inne materiały użyte ale układ elementów toczka w toczkę jak u mnie ... myślę, że te osoby nieświadomie to zrobiły.

Inspirowanie się TAK, kopiowanie NIE! 
Jeżeli bardzo podoba się nam czyjaś praca i bardzo, bardzo chcemy taką zrobić (i uda nam się) to piszmy, kto jest autorem i dajmy link gdzie jego pracę można znaleźć!
To wcale nie jest trudne no i nie będziemy o plagiat posądzeni.



Na koniec kilka słów o moim pająku, którego sobie wymyśliłam robiąc żabę (zainspirowały mnie nogi żaby, pomyślałam wtedy ,,fajne nogi pająka,,). Dostawałam prośby o schemat, tłumaczyłam, że to na podstawie żaby. Na blogu wstawiłam zdjęcia z etapu powstawania oraz gotowego pająka z każdej strony - i to był błąd! Dostałam maila (język niderlandzki) z pytaniem czy pająk to mój pomysł bo jest dziewczyna, która sprzedaje schemat do niego. Dziewczyna, która kradła czyjeś pomysły (nie tylko mój pająk był ofiarą) i sprzedawała schematy do nich. 
No cóż, wśród twórców znajdziemy wiele kanalii ... przepraszam za dosadność ale nazwijmy ich po imieniu, na szacunek na pewno nie zasługują.


Post długi ale temat ważny!


 

3 komentarze:

  1. Miło mi, że zgadzasz się z tym co powiedziałam i masz rację. Jeśli nie inspirujemy się, a wyjdzie coś podobnego to znaczy, że nie skopiowaliśmy niczyjej pracy. Jeśli my wiemy, że zainspirowała nas jakaś praca to po prostu o tym powiedzmy. Użycie tej samej techniki, czy tego samego elementu w pracy nie jest żadnym plagiatem, bo tak jak napisałaś można wpaść na ten sam pomysł i jeśli widzimy, że ktoś użył tego samego "wykręcenia kartki" to nie róbmy z tego afery. Ale jeśli ktoś zrobi całą prace taką samą to, nie oszukujmy się, musiał się inspirować lub musiał nas skopiować ;) Wtedy obowiązkowo należy podać źródło. Pozdrawiam i dziękuję, że zabrałaś głos :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawy pomysł poruszyłaś. Powinno nie zarzucać się komuś, że kopiuje pracę, jeśli nie ma się na to pewności, co innego jeśli praca jest niemal identyczna, a co innego jeśli zawiera tylko podobne elementy (użycie siatki, zawinięty róg). Zawsze, ja osobiście, oraz jako blog wyzwaniowy, dodajmy informację, jeśli ktoś nas zainspirował, nawet jeśli praca ani trochę nie przypomina tej wykonanej przez nas, a jednak np. temat nas zainspirował, po wizycie u tej osoby, to również jest bardzo miłe!

    OdpowiedzUsuń
  3. Racja,-nie kopiować a inspirowac się ! i koniecznie linkowac źródło.
    Śliczne karteczki :) miłego wieczoru :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz ... cieszę się, że czasami mnie odwiedzasz ... wybacz jeżeli nie odpowiem od razu ... nie wyrabiam ostatnio, pogubiłam się troszeczkę;(